

Lai veidotu mērķtiecību NVO un valsts sektora sadarbību Trešās paaudzes universitāšu tīkla ieviešanā Latvijā, 19.martā Rīgā, Apkaimju iedzīvotāju centra Namā, Slokas ielā 161., notiks atklātā diskusija “Trešās paaudzes universitāte senioru dzīves kvalitātei: atklāsim un realizēsim sabiedrības neizmantoto potenciālu!” Lai īstenotu centienus seniorus iekļaujošas politikas veidošanā, paredzēta arī Sadarbības memoranda parakstīšana starp nevalstiskā sektora biedrībām, kuras iesaistītas U3A projekta īstenošanā Latvijā, un valsts sektoru.
Diskusija par Trešās paaudzes universitāšu (University of the third age jeb U3A) ietekmi uz senioru dzīves kvalitāti un sabiedrības neizmantotā potenciāla realizēšanu ir loģisks turpinājums pērn notikušajai diskusijai par U3A tīkla izveidi Latvijā un senioru izglītību Latvijas sabiedrības sociālās labklājības interesēs. Šoreiz runāsim par Portugāles pieredzi sabiedrības solidaritātes veidošanā, kā arī Baltijas valstu un Polijas realitātēm U3A ieviešanā un citiem jautājumiem.
U3A tīkla ieviešana Latvijā ir ļoti būtiska, jo ievērojami mazina sabiedrības novecošanās negatīvās sekas. Senioru iesaistīšana mūžizglītības pasākumu aktivitātēs uzlabo vecāka gadagājuma cilvēku sabiedrisko aktivitāti, veicina socializēšanos, kā arī nodrošina dažādu vecumdienu veselības problēmu attālināšanu.
Pasākuma laikā paredzēts parakstīt Sadarbības memorandu, ar kuru to parakstījušās puses vienojas īstenot centienus senioru iekļaujošas politikas veidošanā, kurā vecākās paaudzes cilvēki tiek novērtēti un integrēti sociālās, ekonomiskās un kultūras dzīves jomās; identificēt un īstenot pasākumus, kas apmierina dažādas vecāka gadagājuma cilvēku vajadzības; koordinēti izstrādāt priekšlikumus senioriem būtisku sociāli-ekonomisko starpnozaru jautājumu risināšanā; apzināt un censties novērst diskriminācijas (eidžisma) izpausmes, kas negatīvi ietekmē senioru dzīvi un viņu lomu sabiedrībā, u.c. Tāpat paredzēts izveidot kopīgu darba grupu memoranda ietvaros ierosināto priekšlikumu izskatīšanai, tai skaitā arī Trešās paaudzes universitāšu tīkla izveides iespējām Latvijā.
Sadarbības memorandu paredzēts noslēgt starp Labklājības ministriju, Ekonomikas ministriju, Izglītības un zinātnes ministriju, Kultūras ministriju, Veselības ministriju, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministriju, Valsts kanceleju un biedrībām “Vidusdaugavas NVO centrs”, “Latvijas senioru kopienu apvienība”, “Kuldīgas Senioru skola”, “Ikšķiles Senioru skola”, “Baltā Māja”, “Ķeipenes Senioru skola”, “Jelgavas Senioru universitāte”, “Siguldas Senioru skola” un “Krāslavas Senioru skola”.
Diskusija notiks Rīgas domes Apkaimju iedzīvotāju centra Namā Rīgā, Slokas ielā 161. Dalībnieku ierašanās un reģistrēšanās no plkst. 10.30.
KONTEKSTS:
Pirmā U3A sāka darbu 1973.gadā Francijā Tulūzas universitātes Sociālo zinātņu fakultātē, to dibināja profesors Pjērs Vella. Turpmākajos gados šī kustība attīstījās gandrīz visās Eiropas valstīs, tai skaitā mūsu kaimiņvalstīs Lietuvā, Igaunijā, Polijā.
Latvijā Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma atbalstītā projekta “Trešās paaudzes universitāšu tīkla izveide Latvijā sabiedrības vecākās paaudzes sociālās labklājības un drošības vairošanas interesēs” (līguma Nr. 6.3.1.4.i.0/1/23/A/SIF/020) īstenošanu 2023.gadā uzsāka sabiedriskā labuma biedrība “Vidusdaugavas NVO centrs” kopā ar biedrībām “Kuldīgas Senioru skola”, “Ikšķiles senioru skola”, “Latvijas senioru kopienu apvienība” (Rīga) un “Baltā māja” (Līvāni). Projekta realizēšanas gaitā tam pievienojās vēl citas nevalstiskās organizācijas – biedrības “Ķeipenes senioru skola”, “Jelgavas Senioru universitāte”, “Siguldas senioru skola” un “Krāslavas senioru skola”.
Vairāk informācijas: https://www.vidusdaugavasnvo.lv/ un projekta partneru mājaslapās.
26.02.2025.
Izpratnes palielināšana par pilsoniskās līdzdalības nozīmi- diskusijas laikā dalībnieki guva izpratni par to, kā viņu līdzdalība ikdienas sabiedriskajos un politiskajos procesos var ietekmēt demokrātijas nākotni. Tika apspriesti reāli piemēri par sabiedrības ietekmi uz politikas veidošanu un lēmumu pieņemšanu. Dalībnieki tika informēti par demokrātijas mehānismiem, līdzdalības nozīmi un savām iespējām iesaistīties politiskajos procesos, tādējādi mazinot atsvešinātību no politiskās sistēmas.
Dalībnieki tika labāk sagatavoti aktīvai iesaistei demokrātiskajos procesos, kas veicina augstāku pilsonisko aktivitāti un līdzdalību vietējā un valsts līmenī. Dalībnieki saprata, ka katras personas līdzdalībai ir nozīme demokrātijas stiprināšanā. Uzlabojas senioru saliedētība un spēja strādāt kopā, lai veidotu iekļaujošu un ilgtspējīgu demokrātiju, kas ņem vērā visu iedzīvotāju intereses. Dalībnieki izprot, kā viņu iesaistīšanās var palīdzēt uzlabot valsts pārvaldes caurspīdību un efektivitāti, mazinot korupciju un nepārskatāmus lēmumus.
Rezultātā – Palielinājās izpratne par pilsoniskās līdzdalības nozīmi demokrātijas stiprināšanā. Uzlabojas prasmes efektīvai līdzdalībai sabiedriskajos un politiskajos procesos. Augusi motivācijas aktīvai pilsoniskai iesaistei un līdzdalībai vēlēšanās. Veidojas ciešāka sadarbība starp dažādām grupām.
Izstāde būs skatāma Kuldīgas Mākslas namā līdz 17.03.2025.
FOTOKONKURSA “PIEVIENO GADIEM DZĪVI” NOLIKUMS
FOTOKONKURSA IDEJA: Fotokonkurss tiek izsludināts, pamatojoties uz Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma atbalstīto projektu “Trešās paaudzes universitāšu tīkla izveide Latvijā sabiedrības vecākās paaudzes sociālās labklājības un drošības vairošanas interesēs” ( līguma Nr. 6.3.1.4.i.0/1/23/A/SIF/020) *, kuru īsteno sabiedriskā labuma biedrība “Vidusdaugavas NVO centrs” kopā ar četriem projekta partneriem no visas Latvijas.
Seniori tiek aicināti uzņemt fotogrāfijas, kas raksturo izpratni par to – kā senioriem izdodas “pievienot dzīvi gadiem”. Tās var būt foto no nodarbībām, radošo darbu fotografēšana, laika pavadīšana ar mazbērniem, vingrošana, izbraucieni dabā utml. Jo oriģinālāk, jo labāk.
FOTOKONKURSA ORGANIZATORI: Projekta iesniedzējs SLO “Vidusdaugavas NVO centrs” kopā ar četriem projekta partneriem – biedrība “Baltā māja” (Līvāni), “Ikšķiles senioru skola” (Ikšķile), “Kuldīgas senioru skola” (Kuldīga), “LATVIJAS SENIORU KOPIENU APVIENĪBA” (Rīga).
FOTOKONKURSA MĒRĶIS:
DALĪBNIEKI: Aktīvi seniori no visas Latvijas (55+)
DARBA IESNIEGŠANAS LAIKS UN VEIDS:
VISPĀRĪGIE NOTEIKUMI:
VĒRTĒŠANA UN APBALVOŠANA:
FOTOKONKURSA REZULTĀTS: Noslēdzoties konkursam (31.maijā), labākie un atraktīvākie foto tiks izmantoti ceļojošās izstādes “Pievieno gadiem dzīvi” izveidei. Foto tiek izvēlēti neatkarīgi no uzvarētāju noteikšanas.
Šis nolikums ir uzaicinājums piedalīties konkursā. Tālrunis uzziņām – 29868816 (Madara); 20288054 (Ieva) vai e-pasts: vidusdaugavasnvo@inbox.lv
Notikusi pirmā izglītojošā lekcija – diskusija “Pilsoniskās līdzdalības prasmes un attieksme”.
Kurā seniori diskutēja kā pilsoniskās aktivitātes var tikt saprastas kā darbības, kas tiek īstenotas ar mērķi radīt izmaiņas sabiedrībā, tostarp, attīstot prasmes, zināšanas un motivāciju, kas nepieciešama, lai panāktu kādas vēlamās izmaiņas. Iesaistoties pilsoniskajās aktivitātēs un esot aktīvam, cilvēkam ir iespējas uzlabot savu un savas kopienas ikdienu, tā iestājoties pret netaisnību vai kaitniecību. Diskutēja- pilsoniskā aktivitāte ir arī iespēja parādīt sev un citiem, ka manai darbībai un viedoklim ir nozīme.
Sākts realizēt SIF finansiāli atbalstīts projekts„ Gudra Sabiedrība – Seniori Rīcībā” Mērķis- veicināt kvalitatīvu lēmumu pieņemšanu, jomās, kas svarīgas senioriem, demokrātisko procesu stiprināšana, ieskaitot pilsonisko līdzdalību, veicināt sociālo iekļaušanu, pieejamas izglītības nodrošināšanu.
Problēmas, nepieciešama sadarbības veicināšana starp NVO un iedzīvotājiem. Pilsoniskā aktivitāte un līdzdalība– zems iedzīvotāju līdzdalības līmenis pilsoniskajās aktivitātēs un politikas veidošanas procesos.
NVO sadarbības veicināšana, attīstot ilgtspējīgu sadarbības modeli starp vairākām NVO un vietējām iedzīvotāju grupām, kur var dalīties ar resursiem, idejām un pieredzi. Sagaidāmie rezultāti -sadarbības modeļa stiprināšana starp NVO , kas paredz efektīvākus un sabiedrības vajadzībām atbilstošus risinājumus.
Kopienas diskusiju organizēšana– diskusijas, kur iedzīvotāji, NVO un pašvaldību pārstāvji apspriež vietējās problēmas un meklē risinājumus kopīgi sadarbojoties. Mērķis- veicināt dialogu starp vietējām kopienām, NVO un valsts institūcijām, lai kopīgi risinātu problēmas. Sagaidāmie rezultāti – uzlabota komunikācija starp sabiedrības grupām, kas noved pie efektīvākas problēmu risināšanas.
Plānotās aktivitātes- vietējo kopienu aktivizēšanas pasākumi – pieredzes apmaiņa, senioru diskusijas, darbnīcas un kopīgas iniciatīvas ar biedrībām “Ikšķiles Senioru skola”, “Ķeipenes Senioru skola”, Kurzemes NVO. Mērķis- veicināt senioru iniciatīvu attīstību un sadarbību , radot iespējas kopienas problēmu identificēšanai un risināšanai. Sagaidāmie rezultāti- palielināta senioru līdzdalība NVO darbībā un sabiedriskajās aktivitātēs, uzlabota senioru dzīves kvalitāte un savstarpējā sadarbība.
Plānotās aktivitātes: Tikšanās un sarunu organizēšana ar politikas veidotājiem– mērķtiecīgas sarunas ar pašvaldības un valdības pārstāvjiem, lai apspriestu sabiedrībai nozīmīgus jautājumus. Mērķis- panākt aktīvu dialogu starp valsts institūcijām un senioriem, veicinot lēmumu pieņemšanu, kas atbilst sabiedrības interesēm. sagaidāmie rezultāti – kvalitatīvi ierosinājumi valdībai, kas ņem vērā senioru viedokli, kā arī augstāks uzticības līmenis valsts institūcijām. Diskusijas ar senioriem par konkrētām politikas iniciatīvām (piemēram, senioru iespējas mūžizglītībai,vai izglītības reformām). Mērķis – veicināt senioru līdzdalību lēmumu pieņemšanā, nodrošinot, ka politikas izstrādē tiek ņemtas vērā dažādas sabiedrības grupas. Sagaidāmie rezultāti -senioru plašāka iesaiste lēmumu pieņemšanas procesā, lielāka lēmumu caurspīdība un atbilstība sabiedrības interesēm. Aktīva līdzdalība pašvaldību darba grupās un komisijās, kas risina konkrētas problēmas. Mērķis- piedalīties politikas veidošanā un sniegt argumentētus viedokļus par senioriem svarīgiem jautājumiem. Sagaidāmie rezultāti- ietekme uz kvalitatīvu lēmumu pieņemšanu, kas balstīta uz sabiedrības grupu vajadzībām.
Pilsoniskās izglītībasmērķis ir veicināt pilsonisko zināšanu, prasmju un attieksmju veidošanos. Seniori izprot demokrātiju un tās vērtības- atbildību, taisnīgumu, cilvēktiesības. Tāpat ikviens ir savas zemes patriots, izjūt piederību valstij, valodai. Katram ir kaut kāda izpratne, kā darbojas pašvaldība un valsts, bet nepietiekama ir iesaistīšanās sabiedrībai nozīmīgu jautājumu apspriešanā, lēmumu pieņemšanā līdzdalība un sociālā atbildība.
Senioru līdzdalībai ir vairāki ieguvumi, kas kopumā palīdz izvērtēt un savlaicīgi panākt, ka izstrādātie risinājumi ir mērķa grupai piemēroti, saprotami un efektīvi. Senioriem vajadzētu paust savu viedokli par attīstības plānošanas dokumentiem, tiesību aktu projektiem to izstrādes sākotnējā stadijā, kā arī pārējos posmos, kad tiek risināti sabiedrībai aktuāli jautājumi. Savu viedokli var sniegt ikviens , kuru skar vai interesē risināmais jautājums. Katram sabiedrības pārstāvim ir tiesības saņemt atgriezenisko saikni par savu priekšlikumu. Senioriem iesaistoties pilsoniskajās aktivitātēs un esot aktīvam, ir iespējas uzlabot savu un savas kopienas ikdienu, tā iestājoties pret netaisnību un kaitniecību. Pilsoniskā aktivitāte ir arī iespēja parādīt sev un citiem, ka manai darbībai un viedoklim ir nozīme. Tieši šī katra indivīda iesaiste un aktivitāte ir lielākā problēma.
Seniori ir ļoti aktīvi Saeimas un pašvaldību vēlēšanu balsotāji- senioru piedalās šajās velēšanās, taču vairāk nekā trīs reizes mazākaaktivitāte ir netradicionālās pilsoniskās aktivitātēs- dalībā nevalstiskās organizācijās un darba grupās, dažādās likumdošanas iniciatīvās, kolektīvo iesniegumu iesniegšanā vai interneta rīku izmantošanā.
Seniori tic, ka spēj ietekmēt sabiedriskos procesus, bet tiem pietrūkst motivācijas un prasmes iesaistīties reālās pilsoniskās aktivitātēs, jo vecuma dēļ nesaredz nākotnes perspektīvas un nevēlas iesaistīties pilsētas, tuvākās apkārtnes uzlabošanā. Tie seniori, kuri jūtas motivēti būt pilsoniski aktīvi, reālās aktivitātēs iesaistās maz.
Pilsoniskā līdzdalība senioru vidū nav prioritārs jautājums, jo viņus vairāk satrauc ikdienas sadzīviskie jautājumi (fiziskā un garīgā veselība, komunālie maksājumi, pieaugošās pārtikas cenas, pensijas u.c. jautājumi). Senioriem ir svarīgi iesaistīties un viņi arī daļēji iesaistās pašvaldības attīstībā, bet to ietekmē dažādi šķēršļi- gan komunikācijas iespējas ar pašvaldību, gan digitalizācijas laikmeta uzliktie standarti, gan arī personīgās motivācijas jautājumi. Liela daļa senioru uzskata, ka pašvaldībā nav pietiekami ievērotas senioru intereses vai tie nav pietiekami informēti par savu interešu ievērošanu – nav informācijas, kas liecina par senioru interešu ievērošanu. Seniori komunikācijā ar pašvaldību vēlētos izmantot klasiskās saziņas metodes-sazināties telefoniski Mazāks senioru skaits vēlas izmantot interneta platformas vai sociālos tīklos.
Kuldīgas pašvaldība un Kuldīgas Senioru skola sadarbojas jau 6 gadus, ir noslēgts sadarbības līgums. No pašvaldības sanemam atbalstu telpām-pasākumu organizēšanai, tāpat vairrākkārt pašvaldība nodrošinājusi autobusus ekskursijām uz Rīgas pili, Saeimu, pieredzes braucieniem. Katru gadu pašvaldība organizē tikšanos ar senioriem un atbildot uz iepriekš iesniegtiem jautājumiem. Šajās tikšanās reizēs piedalās domes speciālisti, arī iestāžu vadītāji, kuri sniedz atbildes uz neskaidrībām, problēmām. Tāpat 1x gadā tiek organizēta ekskursija , iepazīstinot ar jaunumiem pilsētā un tās apkārtnē. Pašvaldībā darbojas Senioru padome. Bet visa līdzšinējā sadarbība maz veicina senioru iesaisti pašvaldības lēmumu pieņemšanā, problēmu risināšanā. Līdz šim pašvaldībai izteiktie priekšlikumi par vides pieejamību ir ņemti vērā un situācija ir uzlabojusies. Kuldīgas Senioru skola atsaucās pašvaldības aicinājumam un piedalījās atratēģijas izstrādē konkursasm “Eiropas kultūras galvaspilsēta 2027”
Tāpat Kuldīgas senioru skolai ir sadarbība ar Kurzemes NVO, Kuldīgas Demokrātijas kopienu un Europa Direct. Pārsvarā tā ir pasākumu, nodarbību apmeklēšana. Mazāk aktīva iesaiste un līdzdarbošanās, sava viedokļa paušana, lai ko mainītu kopienā.
Sagaidāmie rezultāti- palielināta senioru līdzdalība NVO darbībā un sabiedriskajās aktivitātēs, uzlabota senioru dzīves kvalitāte un savstarpējā sadarbība.
Ruta Orlova, 26467724
Projekta mērķis: apgūt ukuleles spēli, veicinot senioru saskarsmi un kolektīvās muzicēšanas prasmi.
Pilnveidot kolektīvās muzicēšanas prasmes, lai uzlabotu viņu sociālo iesaisti un mazinātu sociālo izolāciju, kā arī veicinātu garīgo un emocionālo labklājību, fizisko veselību un kultūras aktivitāšu daudzveidību sabiedrībā.
Projekts sniedz iespēju paplašināt zināšanas mūzikas teorijā un vēsturē, organizējot nodarbības ne mazāk kā 20 senioriem. Tas ļauj iepazīt dažādu tautu mūziku un paplašināt savu muzikālo redzesloku. Tiek nodrošinātas regulāras nodarbības 2 reizes nedēļā 2 grupās ukuleles spēles apguvei.
Lai uzlabotu senioru sociālo iesaisti un novērstu viņu sociālo izolāciju, lai radītu apstākļus, kuri nodrošina biežāku personisko saskarsmi ar citiem cilvēkiem sociālo attiecību nolūkos, tiek sagādāta iespēja senioriem satikties un sadarboties, veidojot mūzikas grupu, kura sekmē jaunu draudzību veidošanos un sadarbību. Projekta beigās jaunizveidotā mūzikas grupa organizēs koncertus kopienai, lai veicinātu viņu sabiedrisko iesaisti un nodrošinātu platformu savu talantu izpaušanai.
Projekta gaitā uzlabojas senioru emocionālā, sociālā un psiholoģiskā labsajūta, kas mazina gados vecu cilvēku sociālo atstumtību, piedāvā saturīgu brīvā laika pavadīšanu, kā arī mūžizglītību. Seniori tiek iesaistīti regulārās mūzikas nodarbībās, kas palīdz mazināt stresu, uzlabo atmiņu un koncentrācijas spēju. Ja cilvēks labi jūtas un nodarbojas ar kaut ko, kas viņam patīk un ir produktīvs, bet vienlaicīgi nav viegli izpildāms, viņš uzvedas citādi, sadarbojas ar cilvēkiem citādi un, svarīgākais, izjūt iekšēju labsajūtu. Ja cilvēku grupa šādi jūtas, tad arī vide, kurā viņi dzīvo, ir veselīgāka un pozitīvāka.
Spēlējot mūzikas instrumentus, tiek aktīvi izmantotas rokas un pirksti, kas palīdz attīstīt pirkstu spēku un veiklību, uzturēt un uzlabot smalko motoriku un koordināciju, kas ir svarīgi ikdienas aktivitātēm, piemēram, sevis apģērbšanai un ēdiena gatavošanai. Ukuleles spēlēšana stimulē prātu, palīdzot saglabāt un uzlabot kognitīvās funkcijas, piemēram, atmiņu un koncentrēšanās spējas. Kuldīgas novads, pazīstams ar savu bagāto vēsturi un kultūras mantojumu, ir unikāla vieta Latvijā. Kuldīga ir vieta, kur tiek izkoptas un saglabātas vietējās tradīcijas. Lai gan ukulele kā instruments tradicionāli nav saistīts ar Latvijas vai Kuldīgas muzikālo mantojumu, šis projekts var veiksmīgi integrēt ukuleles spēli vietējā kultūras dzīvē, radot jaunas un inovatīvas izpausmes formas. Kuldīgas novadā ir bagātīga tautas mūzikas un dziedāšanas tradīcija. Ukulele varētu tikt integrēta šajās tradīcijās, piemēram, pielāgojot latviešu tautasdziesmas ukulelei. Tas varētu sniegt jaunus un interesantus muzikālus aranžējumus, kas apvieno tradicionālo un mūsdienu skanējumu. Kuldīgā un tās apkārtnē regulāri tiek rīkoti dažādi kultūras pasākumi, festivāli un amatiermākslas izrādes. Ukuleles spēle varētu tikt integrēta šajos pasākumos, veicinot mūzikas dažādību un jaunradi. Kuldīgas novadā liela vērtība tiek piešķirta kopienas izjūtai un sadarbībai. Ukuleles spēles apmācības varētu veicināt kopienas saliedētību, jo kopīgas muzicēšanas aktivitātes stiprina sociālās saites un veicina sadarbību. Ukulele kā mūzikas instruments piedāvā plašas iespējas radošumam un jaunradei. Tā kā ukulele ir salīdzinoši viegli apgūstama, tā varētu kļūt par iedvesmas avotu vietējiem mūziķiem un amatieriem radīt jaunas dziesmas un mūzikas aranžējumus. Ukuleles integrācija vietējā kultūras dzīvē var palīdzēt saglabāt un attīstīt Kuldīgas novada kultūras mantojumu, kā arī veidot jaunas tradīcijas un stiprināt esošās. Izmantojot vienkāršas un viegli apgūstamas mācību metodes, kas pielāgotas senioru vajadzībām un spējām, ukuleles spēles projekts Kuldīgas novadā veicinātu kopienas sadarbību, radošumu un muzikālo izglītību, radot jaunu un vērtīgu pieredzi gan senioriem, gan visai sabiedrībai.
Ruta Orlova, 26467724
12.02.2025.
Demokrātisku līdzdalību var veikt arī izmantojot interneta platformas. Aktivitāte ir vērsta uz sabiedrības līdzdalības veicināšanu demokrātiskajos procesos, izmantojot interneta platformu, kas ļautu iedzīvotājiem aktīvi iesaistīties lēmumu pieņemšanā un sava viedokļa paušanā valsts līmenī. Tiks aplūkotas iespējas izmantot ManaBalss.lv un Latvija.lv Tas varētu
veicināt ne tikai pilsonisko izglītību, bet arī interesi par politikas veidošanas procesiem, nodrošinot ērtu un pieejamu veidu, kā senioriem izteikt savu viedokli un ietekmēt rīcībpolitikas lēmumus.
Rezultātā – Sabiedrības līdzdalības pieaugums demokrātiskajos procesos. Lēmumu pieņemšanas procesā vairāk tiks ņemti vērā sabiedrības viedokļi. Pilsoniskās izglītības un izpratnes paaugstināšanās par demokrātiju un lēmumu pieņemšanas mehānismiem.
Kuldīgas Senioru skola ir uzsākusi jauno gadu, kurā plānotas vairākas jaunas aktivitātes un projekti, kas veicinās senioru izglītību, aktīvu līdzdalību sabiedrības dzīvē un pilsoniskās apziņas veidošanu.
Pēdējais gads tika aizvadīts ar pozitīvām emocijām. Mūsu biedru skaits turpina pieaugt, un šobrīd aktīvi darbojas jau vairāk nekā 170 dalībnieku. Aizvadītais gads sniedza vērtīgu pieredzi, organizējot izglītojošus pasākumus, lekcijas un radošās darbnīcas, kas veicināja ne tikai senioru zināšanu bagātināšanu, bet arī savstarpēju komunikāciju un draudzības saites.
Turpinām un paplašinām piedāvājumu 2025. Turpinām iepriekšējā gadā iesāktās aktivitātes, piedāvājot dažādus izglītojošus un veselību veicinošus kursus senioriem- valodu kursi (vācu un angļu valoda), vingrošana un cigun nodarbības, ūdens aerobika– lieliska iespēja uzturēt fizisko formu un uzlabot pašsajūtu.
Šis gads ir sācies ar jauniem plāniem un iecerēm, kas sniegs senioriem iespēju turpināt attīstīties un aktīvi iesaistīties sabiedriskajā dzīvē.
Iegūts Lauku atbalsta dienesta finansējums projektam “Mūzika iekļauj”. Projekta mērķis ir apgūt ukuleles spēli, veicinot senioru savstarpējo saskarsmi un kolektīvās muzicēšanas prasmes. Apgūstot jaunas prasmes un muzicējot kopā, seniori ne tikai uzlabos savas muzikālās iemaņas, bet arī mazinās sociālo izolāciju un veicinās emocionālo labklājību. Muzicēšana kopā uzlabos arī senioru fizisko veselību, kā arī sekmēs kultūras aktivitāšu daudzveidību mūsu kopienā.
Esam saņēmuši Sabiedrības integrācijas fonda finansiālu atbalstu projektam “Gudra Sabiedrība– Seniori Rīcībā”, kura mērķis ir veidot aktīvu senioru kopienu. Šī iniciatīva veicinās senioru pilsonisko līdzdalību, demokrātisko procesu izpratni un ilgtspējīgas attīstības principu ievērošanu. Projekta ietvaros plānotas dažādas izglītojošas aktivitātes, diskusijas un pasākumi, ekskursijas, pieredzes braucieni, kas sekmēs senioru izglītošanu un iesaisti sabiedrības dzīvē.
Vēl viens būtisks atbalsts ir iegūtais finansējums iedzīvotāju piederības apziņas veicināšanas pasākumam. Mūsu mērķis ir stiprināt senioru saikni ar savu novadu, veidojot pasākumus, kas rosinās izpratni par Kuldīgas kultūras un vēsturiskajām vērtībām un veicinās vietējās kopienas saliedētību.
Jauni piedāvājumi: “Deju un kustību terapija”– deju un kustību terapija senioriem ir īpaši pielāgota terapijas forma, kas izmanto deju un kustību, lai uzlabotu fizisko, emocionālo, kognitīvo un sociālo labsajūtu. Tā ir efektīva metode, kas palīdz saglabāt kustību spējas, mazināt stresu un depresiju, kā arī uzlabot dzīves kvalitāti, veicinātu labsajūtu caur kustību un mūziku
“Digitālās pusdienas”. Mērķis– veicināt senioru prasmi lietot digitālās tehnoloģijas ikdienas dzīvē, lai uzlabotu viņu dzīves kvalitāti, veicinātu sociālo iesaisti un atvieglotu piekļuvi pakalpojumiem. Mācīties lietot viedtālruņus, planšetdatorus un datorus ikdienas vajadzībām. Attīstīt komunikācijas prasmes digitālajā vidē: Iemācīties izmantot e-pastu, sociālos tīklus un ziņapmaiņas lietotnes (WhatsApp, Zoom) saziņai ar ģimeni un draugiem. Apgūt, kā droši izmantot internetbanku, valsts un pašvaldību e-pakalpojumus (piemēram, e-veselība, e-paraksts). Iegūt zināšanas par digitālo drošību – kā atpazīt krāpnieciskus ziņojumus un droši lietot internetu. Iemācīties izmantot tiešsaistes resursus informācijas iegūšanai, izklaidei un pašizglītībai (YouTube, tiešsaistes bibliotēkas, mācību platformas). Veidot digitālās prasmes praktiskai ikdienai- izmantot tiešsaistes rīkus ikdienas plānošanai, kā arī receptes, ceļojumu plānotājus un citas noderīgas aplikācijas.
Ar šādām plašām iespējām un jauniem izaicinājumiem šis gads sola būt aizraujošs un darbīgs. Mēs, Kuldīgas Senioru skolas dalībnieki, ar prieku gaidām jaunus notikumus un iespējas mācīties, augt un kopīgi veidot aktīvu, draudzīgu un radošu senioru kopienu.
Plānojam vēl šogad iesniegt projektus “Erasmus+” programmas ietvaros, lai paplašinātu senioru iespējas piedalīties starptautiskās aktivitātēs un gūt jaunu pieredzi.
Kā U3A projekta sadarbības partneri mēs ne tikai sniedzam iespējas senioriem iesaistīties dažādās aktivitātēs, bet arī gūstam nozīmīgu pieredzi un zināšanas, pilnveidojam savas metodes darbā ar senioriem, uzlabojam pasākumu kvalitāti un paplašinām piedāvājumu klāstu. Projekta ietvaros mums ir iespēja piedalīties starptautiskās pieredzes apmaiņā, apgūt labākos piemērus no citām valstīm un integrēt šīs idejas mūsu vietējās iniciatīvās. Šāda sadarbība ļauj attīstīt inovatīvas pieejas senioru izglītībai un sociālajai iesaistei, veicinot gan senioru, gan darbinieku izaugsmi.
Aicinām jaunus dalībniekus pievienoties mūsu pulkam un kopīgi piedalīties pasākumos, kuros varēsim apgūt jaunas prasmes, dalīties pieredzē un vienkārši labi pavadīt laiku!
Pilsoniskās aktivitātes var tikt saprastas kā darbības, kas tiek īstenotas ar mērķi radīt izmaiņas sabiedrībā, tostarp, attīstot prasmes, zināšanas un motivāciju, kas nepieciešama, lai panāktu kādas vēlamās izmaiņas. Iesaistoties pilsoniskajās aktivitātēs un esot aktīvam, cilvēkam ir iespējas uzlabot savu un savas kopienas ikdienu, tā iestājoties pret netaisnību un kaitniecību. Pilsoniskā aktivitāte ir arī iespēja parādīt sev un citiem, ka manai darbībai un viedoklim ir nozīme.
Rezultātā – uzlabojusies izpratne, kā panākt pārmaiņas kopienā. Seniori guva izpratni par pilsoniskās līdzdalības iespējām, piemēram-piedalīšanās
sabiedriskās apspriedēs, līdzdalība NVO darbībā, biedrībās vai pašvaldību
iniciatīvās, iespēja iesniegt priekšlikumus pašvaldībām vai Saeimai. Tiek kliedēti mīti un bailes par to, ka “seniori neko vairs nevar ietekmēt”. Mainījusies attieksme – seniori apzinās savu lomu sabiedrībā kā aktīvi pilsoņi, nevis tikai kā sociālo pakalpojumu saņēmēji. Palielinās pašapziņa un motivācija iesaistīties procesos, kas skar viņu dzīves kvalitāti (piemēram, sabiedriskais transports, veselības aprūpe, vides jautājumi…). Veidojas pozitīva attieksme pret sadarbību ar jaunākajām paaudzēm. Uzlabojusies sociālā iesaiste un sadarbība. Tiek veicināta savstarpēja sadarbība starp senioriem, kas var rezultēties kopīgās iniciatīvās vai projektu idejās. Pratīsim veiksmīgāk nodibināt saiknes ar vietējo pašvaldību, NVO vai jauniešu organizācijām. Mazināsies sociālā izolācija – seniori jūtas iesaistīti un nozīmīgi.